Share This Page

Don't blame Chavez

Venezuelan President Hugo Chavez's refusal to renew the license of Radio Caracas Television might seem to justify fears that Chavez is crushing free speech and eliminating any voices critical of him.

Amnesty International, Human Rights Watch, the Committee to Protect Journalists and members of the European Parliament, the U.S. Senate and even Chile's Congress have denounced the closure of RCTV, Venezuela's oldest private television network.

Chavez's detractors got more ammunition Tuesday when the president included another opposition network, Globovision, among the "enemies of the homeland."

But the case of RCTV -- like most things involving Chavez -- has been caught up in a web of misinformation.

The demise of RCTV is indeed a sad event in some ways for Venezuelans. Founded in 1953, it was an institution in the country, having produced the long-running political satire program "Radio Rochela" and the blisteringly realistic nighttime soap opera "Por Estas Calles."

But after Chavez was elected president in 1998, RCTV shifted to another endeavor: ousting a democratically elected leader from office. Controlled by members of the country's fabulously wealthy oligarchy including RCTV chief Marcel Granier, it saw Chavez and his "Bolivarian Revolution" on behalf of Venezuela's majority poor as a threat.

RCTV's most infamous effort to topple Chavez came during the April 11, 2002, coup attempt against him. For two days before the putsch, RCTV pre-empted regular programming and ran wall-to-wall coverage of a general strike aimed at ousting Chavez. Then RCTV ran nonstop ads encouraging people to attend a march on April 11 aimed at toppling Chavez and broadcast blanket coverage of the event.

After military rebels overthrew Chavez and he disappeared from public view for two days, RCTV's biased coverage edged fully into sedition. Thousands of Chavez supporters took to the streets to demand his return but none of that appeared on RCTV or other television stations.

While the streets of Caracas burned with rage, RCTV ran cartoons, soap operas and old movies such as "Pretty Woman." On April 13, 2002, Granier and other media moguls met in the Miraflores palace to pledge support to the country's coup-installed dictator, Pedro Carmona, who had eliminated the Supreme Court, the National Assembly and the Constitution.

Would a network that aided and abetted a coup against the government be allowed to operate in the United States?

Granier and others should not be seen as free-speech martyrs. Radio, TV and newspapers remain uncensored, unfettered and unthreatened by the government. Most Venezuelan media are still controlled by the old oligarchy and are staunchly anti-Chavez.

If Granier had not decided to try to oust the country's president, Venezuelans might still be able to look forward to more broadcasts of "Radio Rochela."

Bart Jones spent eight years in Venezuela, mainly as a foreign correspondent for The Associated Press, and is the author of the forthcoming book "Hugo!: The Hugo Chavez Story, From Mud Hut to Perpetual Revolution."

TribLIVE commenting policy

You are solely responsible for your comments and by using TribLive.com you agree to our Terms of Service.

We moderate comments. Our goal is to provide substantive commentary for a general readership. By screening submissions, we provide a space where readers can share intelligent and informed commentary that enhances the quality of our news and information.

While most comments will be posted if they are on-topic and not abusive, moderating decisions are subjective. We will make them as carefully and consistently as we can. Because of the volume of reader comments, we cannot review individual moderation decisions with readers.

We value thoughtful comments representing a range of views that make their point quickly and politely. We make an effort to protect discussions from repeated comments either by the same reader or different readers

We follow the same standards for taste as the daily newspaper. A few things we won't tolerate: personal attacks, obscenity, vulgarity, profanity (including expletives and letters followed by dashes), commercial promotion, impersonations, incoherence, proselytizing and SHOUTING. Don't include URLs to Web sites.

We do not edit comments. They are either approved or deleted. We reserve the right to edit a comment that is quoted or excerpted in an article. In this case, we may fix spelling and punctuation.

We welcome strong opinions and criticism of our work, but we don't want comments to become bogged down with discussions of our policies and we will moderate accordingly.

We appreciate it when readers and people quoted in articles or blog posts point out errors of fact or emphasis and will investigate all assertions. But these suggestions should be sent via e-mail. To avoid distracting other readers, we won't publish comments that suggest a correction. Instead, corrections will be made in a blog post or in an article.