| News

Larger text Larger text Smaller text Smaller text | Order Photo Reprints

Don't blame Chavez

Email Newsletters

Sign up for one of our email newsletters.

Daily Photo Galleries

By Bart Jones
Sunday, June 3, 2007

Venezuelan President Hugo Chavez's refusal to renew the license of Radio Caracas Television might seem to justify fears that Chavez is crushing free speech and eliminating any voices critical of him.

Amnesty International, Human Rights Watch, the Committee to Protect Journalists and members of the European Parliament, the U.S. Senate and even Chile's Congress have denounced the closure of RCTV, Venezuela's oldest private television network.

Chavez's detractors got more ammunition Tuesday when the president included another opposition network, Globovision, among the "enemies of the homeland."

But the case of RCTV -- like most things involving Chavez -- has been caught up in a web of misinformation.

The demise of RCTV is indeed a sad event in some ways for Venezuelans. Founded in 1953, it was an institution in the country, having produced the long-running political satire program "Radio Rochela" and the blisteringly realistic nighttime soap opera "Por Estas Calles."

But after Chavez was elected president in 1998, RCTV shifted to another endeavor: ousting a democratically elected leader from office. Controlled by members of the country's fabulously wealthy oligarchy including RCTV chief Marcel Granier, it saw Chavez and his "Bolivarian Revolution" on behalf of Venezuela's majority poor as a threat.

RCTV's most infamous effort to topple Chavez came during the April 11, 2002, coup attempt against him. For two days before the putsch, RCTV pre-empted regular programming and ran wall-to-wall coverage of a general strike aimed at ousting Chavez. Then RCTV ran nonstop ads encouraging people to attend a march on April 11 aimed at toppling Chavez and broadcast blanket coverage of the event.

After military rebels overthrew Chavez and he disappeared from public view for two days, RCTV's biased coverage edged fully into sedition. Thousands of Chavez supporters took to the streets to demand his return but none of that appeared on RCTV or other television stations.

While the streets of Caracas burned with rage, RCTV ran cartoons, soap operas and old movies such as "Pretty Woman." On April 13, 2002, Granier and other media moguls met in the Miraflores palace to pledge support to the country's coup-installed dictator, Pedro Carmona, who had eliminated the Supreme Court, the National Assembly and the Constitution.

Would a network that aided and abetted a coup against the government be allowed to operate in the United States?

Granier and others should not be seen as free-speech martyrs. Radio, TV and newspapers remain uncensored, unfettered and unthreatened by the government. Most Venezuelan media are still controlled by the old oligarchy and are staunchly anti-Chavez.

If Granier had not decided to try to oust the country's president, Venezuelans might still be able to look forward to more broadcasts of "Radio Rochela."

Bart Jones spent eight years in Venezuela, mainly as a foreign correspondent for The Associated Press, and is the author of the forthcoming book "Hugo!: The Hugo Chavez Story, From Mud Hut to Perpetual Revolution."

Subscribe today! Click here for our subscription offers.



Show commenting policy

Most-Read Stories

  1. Humane Society lifts quarantine on dogs at North Side shelter
  2. Uniontown teen charged in shooting of friend
  3. Penguins co-owner Lemieux snuffs rumored rift with Crosby
  4. Steelers veteran linebacker Harrison focused on stretch run
  5. Puppies’ eyes glued shut, South Huntingdon animal shelter says
  6. WXXP listeners, artists to recall ’80s indie-rock days at reunion show
  7. Friends, family, history lure natives back to Western Pennsylvania
  8. Police investigating after cab driver shot in Hazelwood
  9. Annual Holiday Parade to celebrate all things Pittsburgh
  10. Starkey: Artie Rowell’s incredible odyssey
  11. Crosby scores twice, Malkin delivers OT goal as Penguins beat Blues