ShareThis Page
World

People 'taken away' amid Xi letter probe

| Friday, March 25, 2016, 11:00 p.m.

In early March, Wen Yunchao, a New York-based blogger, spotted something unusual in his email: a letter urging China's president to resign.

The letter, signed “loyal Communist Party members,” blasts President Xi Jinping for “abandoning the principle of collective leadership,” concentrating power in his own hands, and “indulging” flatterers. It claims to be written out of consideration for Xi and his family's “personal safety.”

Wen, who also uses the name Bei Feng, soon heard the letter was live on the web. He did a quick search and found the text on Wujie, a government-linked website, he said. He tweeted the link.

That, it seems, was a dangerous move.

On Friday, Wen went public with the news that his brother and parents, who live in Guangdong province, in southern China, were “taken away” this week by Chinese authorities. He heard the news from his sister-in-law, he said, who would not disclose what the security personnel told her, or where they were being held.

Their detention appears to be linked to the letter: Earlier this month, his father and brother told him they were visited by local officials. They wanted to know about Wen's alleged involvement in “spreading” the document. Wen maintains he merely tweeted the news. He has not been directly contacted by Chinese police, he said.

Wen's relatives are not the only people caught in a widening crackdown on people believed, rightly or wrongly, to be linked to the case.

On March 15, a Chinese journalist named Jia Jia went missing on his way to a flight from Beijing to Hong Kong. Jia's lawyer has said his client did not write the letter. Sources identified as friends of the writer told various media that Jia may have been nabbed for telling Ouyang Hongliang, a Wujie editor, that the letter was online. (With Jia being held incommunicado, that detail is impossible to confirm.)

The BBC on Friday reported that as many as 16 Wujie employees have been “taken away” by Chinese authorities. Their report cites an unnamed source within the organization who said that six of the 16 worked in the editorial department, and 10 were on the tech side.

The fact that 10 tech staff were reportedly targeted could lend credence to the theory — and it's just a theory at this point — that the letter was published on the site by a hacker, or by some sort of “trawling” software that pulls and re-publishes content. The Washington Post could not independently confirm the BBC's account; Wujie's phones went unanswered on Friday.

It's no surprise China's vast security apparatus is acting on the case. Since coming to power in 2012, Xi has arrested government critics and reined in the Party-controlled press — a tactic that seems to be riling some quarters.

The March 4 letter was posted just weeks after Xi toured state media offices in Beijing, asking the press for absolutely loyalty. A prominent tycoon-turned-blogger, Ren Zhiqiang, responded by publicly questioning Xi's stance.

“When did the ‘People's Government' turn into the ‘Party's Government?' ” he asked. (He was later denounced by the Party-controlled press.)

TribLIVE commenting policy

You are solely responsible for your comments and by using TribLive.com you agree to our Terms of Service.

We moderate comments. Our goal is to provide substantive commentary for a general readership. By screening submissions, we provide a space where readers can share intelligent and informed commentary that enhances the quality of our news and information.

While most comments will be posted if they are on-topic and not abusive, moderating decisions are subjective. We will make them as carefully and consistently as we can. Because of the volume of reader comments, we cannot review individual moderation decisions with readers.

We value thoughtful comments representing a range of views that make their point quickly and politely. We make an effort to protect discussions from repeated comments either by the same reader or different readers

We follow the same standards for taste as the daily newspaper. A few things we won't tolerate: personal attacks, obscenity, vulgarity, profanity (including expletives and letters followed by dashes), commercial promotion, impersonations, incoherence, proselytizing and SHOUTING. Don't include URLs to Web sites.

We do not edit comments. They are either approved or deleted. We reserve the right to edit a comment that is quoted or excerpted in an article. In this case, we may fix spelling and punctuation.

We welcome strong opinions and criticism of our work, but we don't want comments to become bogged down with discussions of our policies and we will moderate accordingly.

We appreciate it when readers and people quoted in articles or blog posts point out errors of fact or emphasis and will investigate all assertions. But these suggestions should be sent via e-mail. To avoid distracting other readers, we won't publish comments that suggest a correction. Instead, corrections will be made in a blog post or in an article.

click me